وبلاگ قصر کودک

سرلاک چیست ؟

سرلاک یک غذای کمکی سالم و قابل هضم برای نوزاد است.

این محصول به صورت وسیع برای هر سن نوزاد تولید می شود .

همچنین سرلاک از نظر طعم و قوام دارای تنوع بسیار زیادی است.

در تعریف علمی می توانیم سرلاک را یک غلات مخصوص نوزاد بنامیم که دارای پروبیوتیک مفید بیفیدوس است که این پروبیوتیک باعث تقویت سیستم ایمنی و گوارش نوزاد شما می شود

اگر پزشک به دلایل مختلف از جمله کم وزنی نوزاد، نوزاد زودرس و… به برخی والدین خرید سرلاک را توصیه نمود، می‌توانید از ۴ ماهگی به نوزاد خود سرلاک بدهید.
قبل از ۴ ماهگی خوردن سرلاک توصیه نمی‌شود. بعد از ۶ ماهگی شما غذای کمکی نوزاد را آغاز می‌کنید که سرلاک می‌تواند یکی از غذاهای کمکی نوزاد بعد از ۶ ماهگی باشد.
اما معمولا اگر نوزاد غذا نخورد یا کم وزن باشد، سرلاک را به غذای کودک اضافه می‌کنند در غیر این صورت همان غذای کمکی مانند فرنی و حریره بادام جوابگوی نیاز نوزاد است.
چرا زودتر از ۴ ماهگی نباید به کودک سرلاک داد؟
۳ تا ۴ ماهگی مرحله مهم رشد بدن نوزاد است و به دلایل زیادی نباید به نوزاد غذای جامد داد؛ در این سن خطر بلع نادرست نوزاد وجود دارد و در این مرحله ممکن است سیستم هضم و جذب نوزاد هنوز به تکامل کامل نرسیده باشد. همچنین در این سن غذاهای جامد مانند سرلاک ممکن است جایگزین شیر مادر و یا شیرخشک شود و نوزاد از طعم آن خوشش به یاد و دیگر تمایلی به خوردن شیرمادر یا شیرخشک نخواهد داشت.
بعلاوه، ممکن است نوزاد در این سن مستعد آلرژی غذایی، عفونت، آلرژی و یا عدم تحمل لاکتوز باشد و سیستم ایمنی او به‌طور کامل تکامل نیافته است

انواع سرلاک چیست ؟
با توجه به نیازهای متفاوت بدنی هر کودک، انواع سرلاک در بازار موجود است:
سرلاک برنج
برنج فاقد آلرژی است و بسیار آسان هضم می‌شود. همچنین می‌توان به سادگی آن را با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کرد و به نوزاد داد.
سرلاک‌ برنج قهوه‌ای، درصد فیبر بالاتری دارد و برای دستگاه گوارش نوزاد بسیار مفید است. در حالی که سرلاک‌ برنج سفید، تقریبا فاقد فیبر است.
پزشکان توصیه می‌کنند که سرلاک برنج به مدت چند هفته تا یک ماه به‌عنوان تنها غذای جامد به نوزاد داده شود تا سیستم گوارشی نوزاد کم کم برای هضم دیگر مواد آماده شود.
سرلاک گندم
یکی از محبوب‌ترین نوع سرلاک، سرلاک گندم است که به تایید اکثر پزشکان هم رسیده است. این نوع سرلاک البته بهتر است به دلیل دوری از آلرژی به عنوان اولین غذای جامد به کودک داده نشود، بهتر است معده کودک ابتدا با میوه‌ها، سبزیجات و دیگر انواع سرلاک‌ آشنا شود و پس از آن سرلاک گندم به کودک داده شود.
سرلاک جو دوسر
سرلاک جو دوسر به عنوان مناسب‌ترین غذای جامد نوزادان، توسط محققین پیشنهاد شده است. جو دو سر سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است و بیشتر کودکان طعم آن را دوست دارند.
بسیاری از این نوع سرلاک حاوی میوه‌های خشک، چون موز و تمشک است. البته بهتر است برای شروع از نوع ساده آن استفاده کنید.
سرلاک مخلوط غلات و میوه
هنگامی که اطمینان پیدا کردید که نوزاد شما به انواع سرلاک آلرژی ندارد، می‌توانید از سرلاک‌ مخلوط غلات هم استفاده کنید. این نوع سرلاک با مخلوط کردن چند غله مختلف، باعث می‌شود که علاوه بر طعم بهتر، بدن کودک از مزایای زیادی بهره ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *